Vraag & antwoord
Ziet u door de bomen het bos niet meer? Hieronder staan de meest gestelde vragen en antwoorden. Klik op de vraag en u wordt direct doorverwezen naar het desbetreffende antwoord. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u altijd per e-mail of telefonisch contact met ons opnemen. Wij helpen u graag!
Algemeen
- Wat is Allesoverbesparen.nl?
- Zijn jullie 100% objectief?
- Hoe verdient Allesoverbesparen.nl haar geld?
Energie
- Waarom overstappen?
- Is het overstappen naar een andere energieleverancier gratis?
- Hoe moet ik overstappen?
- Wat als ik via Allesoverbesparen.nl overstap, maar me later bedenk?
- Naar welke leveranciers kan ik overstappen?
- Hoe wordt mijn overstap naar een andere leverancier afgehandeld?
- Wat is een netbeheerder?
- Wanneer kan ik overstappen naar een andere leverancier?
- Wanneer ik wil overstappen, moet ik dan mijn oude energieleverancier hierover informeren?
- Hoe vaak kan ik van energieleverancier wisselen?
- Moet ik een boete betalen als ik mijn contract vroegtijdig beëindig?
- Waaruit bestaat mijn energierekening?
- Wat is het verschil tussen een enkele en een dubbele meter?
- Wat kan ik doen als ik schade heb geleden door mijn energieleverancier?
- Wanneer ik overstap van mijn oude naar een nieuwe leverancier, wordt mijn energielevering dan tussentijds afgesloten?
- Moet ik de meterstand opnemen als ik naar een nieuwe leverancier overstap?
- Ik ga verhuizen. Moet ik mijn energieleverancier inlichten?
- Wanneer ik ben overgestapt, krijg ik dan altijd een voorschotnota van mijn nieuwe leverancier?
- Ik heb geen voorschotnota ontvangen van mijn leverancier. Wat nu?
- Wanneer ik overstap, neemt mijn nieuwe leverancier dan in het vervolg mijn meterstand op?
- De meterstanden op mijn afrekening zijn incorrect, wat moet ik doen?
- Wat als mijn huidige energieleverancier failliet gaat, krijg ik dan nog wel energie?
- Ik heb een geschil met mijn energieleverancier. Is er een instantie waar ik naartoe kan voor hulp?
- Mijn maandbedrag is na de overstap hoger, hoe kan dat?
- Ik moet een groot bedrag bijbetalen bij de eindafrekening met mijn oude energieleverancier, hoe kan dat?
Algemeen
1. Wat is Allesoverbesparen.nl?
Allesoverbesparen.nl is een website die zich als doel heeft gesteld consumenten te informeren door middel van een kosteloze vergelijking op de meest voorkomende vaste lasten van hun huishouden. Daarnaast wordt een overstapservice aangeboden. Hiermee kunt u mogelijk flink besparen.
2. Zijn jullie 100% objectief?
Om voor u een optimale besparing te realiseren zijn wij dagelijks actief om via diverse websites alle energieaanbieders voor u te vergelijken. Wij hebben als doel u een objectieve en juiste vergelijking aan te bieden. De genoemde prijzen zijn ook altijd terug te vinden op de site van de vergeleken aanbieder. Eventuele acties zijn niet in de vergelijking meegenomen omdat deze vaak van korte duur zijn. Wij vinden dat deze acties een vertekend beeld geven bij de vergelijkingen. De informatie die wij aanbieden is correct en niet gekleurd naar de leverancier waar wij mee samenwerken.
De overstaphulp die wij u bieden is niet objectief. Wij werken voor een klein aantal partijen. Voor energie werken we samen met energiedirect.nl. Dit doen we omdat energiedirect een leverancier is met scherpe tarieven en een hoge klanttevredenheid. Energiedirect.nl is voor nu en de toekomst een goede keuze.
- Allesoverbesparen.nl geeft leveranciers geen enkele zeggenschap over de activiteiten en over de getoonde informatie op de site.
- Allesoverbesparen.nl toont in haar vergelijkingen ook leveranciers met wie zij geen samenwerking heeft.
- Allesoverbesparen.nl verkoopt geen extra reclame / advertenties op haar website.
3. Hoe verdient Allesoverbesparen.nl haar geld?
Allesoverbesparen.nl biedt al haar diensten gratis aan de consument aan. Wanneer u een nieuw contract sluit bij een nieuwe leverancier, krijgen wij een kleine vergoeding van de nieuwe leverancier.
Energie
1. Waarom overstappen?
De meeste mensen stappen over naar een andere leverancier omdat zij hier flink wat geld mee kunnen besparen. Er bestaan namelijk grote verschillen in de energietarieven van de verschillende leveranciers. Het verschil tussen de goedkoopste aanbieder en de traditionele aanbieder kan al snel oplopen tot honderden euro’s per jaar. Ook kunt u ontevreden zijn over de service van uw huidige leverancier of u wilt overstappen omdat u gaat verhuizen. Overstappen is de laatste jaren ongekend populair geworden. Steeds meer mensen zien in dat zij snel en eenvoudig flink op hun energiekosten kunnen besparen.
2. Is het overstappen naar een andere energieleverancier gratis?
Ja, het overstappen via Allesoverbesparen is gratis. De kosten die worden gemaakt voor het overstappen worden niet bij u in rekening gebracht, maar bij de leveranciers. Wel kan uw huidige leverancier u een opzegvergoeding in rekening brengen als u nog een contract heeft. Deze opzegvergoeding wordt vergoed door de nieuwe energieleverancier indien u via Allesoverbesparen de overstap maakt. De vergoeding van de opzegvergoeding geldt niet bij een zakelijk contract.
3. Hoe moet ik overstappen?
Overstappen neemt minder dan 5 minuten in beslag.
- U kiest bij Stap 1 uw huidige energieleverancier.
- U laat vervolgens in Stap 2 uw persoonlijke gegevens achter die nodig zijn om u online te laten overstappen en/of die nodig zijn om een bespaarcoach contact met u te laten opnemen.
- Na het invullen van uw persoonlijke gegevens ziet u direct een overzicht van de top 5 scherpste tarieven.
- Vervolgens kunt u vanuit deze pagina direct naar het online oversluitformulier gaan.
- Na het invullen van uw persoonlijke gegevens, ontvangt u een bevestiging van uw aanvraag en gaan uw gegevens naar de desbetreffende energieleverancier. De energieaanbieder naar waar u bent overgestapt, handelt vervolgens uw overstap af met uw oude leverancier.
4. Wat als ik via Allesoverbesparen.nl overstap, maar me later bedenk?
Na uw overstap via Allesoverbesparen.nl ontvangt u van uw nieuwe energieleverancier per e-mail en schriftelijk een bevestiging. Vanaf de dagtekening van de bevestigingsmail, van uw nieuwe energieleverancier, hebt u nog 14 dagen bedenktijd en kunt u, indien gewenst, van de overstap afzien. U dient hiervoor contact op te nemen met de nieuwe leverancier.
5. Naar welke leveranciers kan ik overstappen?
Allesoverbesparen.nl heeft voor u een paar energieleveranciers geselecteerd waarnaar u kunt overstappen. Dit is op basis van een scherp prijsvoordeel evenals de service die de energieleverancier u kan aanbieden.
6. Hoe wordt mijn overstap naar een andere leverancier afgehandeld?
Wij sturen uw aanvraag om over te stappen door naar uw nieuwe leverancier.
- Hiermee wordt u klant bij de door u gekozen leverancier.
- De nieuwe aanvraag maakt het mogelijk een switchverzoek in te dienen bij de regionale netbeheerder.
- Uw nieuwe leverancier regelt vervolgens de overstap met de regionale netbeheerder en uw oude leverancier.
7. Wat is een netbeheerder?
Een netbeheerder is een onafhankelijk nutsbedrijf dat een transportnetwerk voor energie beheert.
8. Wanneer kan ik overstappen naar een andere leverancier?
Wanneer u een energiecontract voor onbepaalde tijd hebt bij uw huidige leverancier, dan kunt u per direct overstappen naar een andere energieleverancier, zonder dat u daar een opzegvergoeding voor hoeft te betalen. Bij een vast contract kunt u ook direct overstappen, maar kan uw oude leverancier u een opzegvergoeding in rekening brengen. De kosten voor deze opzegvergoeding worden echter volledig aan u terugbetaald door de leverancier waar Allesoverbesparen mee samenwerkt. Via Allesoverbesparen kunt u dus altijd kosteloos overstappen. Voorgaande is niet van toepassing indien het een zakelijk contract betreft.
9. Wanneer ik wil overstappen, moet ik dan mijn oude energieleverancier hierover informeren?
Nee. De nieuwe energieleverancier zal uw oude energieleverancier inlichten dat u bent overgestapt.
10. Hoe vaak kan ik van energieleverancier wisselen?
In principe kunt u zo vaak van energieleverancier wisselen als u maar wilt. Dit kan direct na afloop van het contract dat u op dat moment hebt met de desbetreffende leverancier. U kunt er ook voor kiezen om vroegtijdig over te stappen en een vastgestelde vergoeding (boete) te betalen voor het vroegtijdig verbreken van het contract.
11. Moet ik een boete betalen als ik mijn contract vroegtijdig beëindig?
Dit verschilt per energieleverancier. Echter, er bestaat een wettelijk maximum aan de opzegvergoedingen (boetebedragen) die energieleveranciers in rekening mogen brengen bij een vroegtijdige beëindiging van een contract. De geldende opzegvergoedingen dient de leverancier in de overeenkomst op te nemen. De maximale bedragen die een energieleverancier per product (gas of elektriciteit) in rekening mag brengen zijn als volgt:
- € 50, per product voor een contract met een resterende looptijd van minder dan 1,5 jaar;
- € 75,- per product voor een contract met een resterende looptijd tussen de 1,5 en 2 jaar;
- € 100,- per product voor een contract met een resterende looptijd tussen de 2 en 2,5 jaar;
- € 125,- per product met een resterende looptijd van meer dan 2,5 jaar.
12. Waaruit bestaat mijn energierekening?
Op uw energierekening staat het bedrag wat u verschuldigd bent aan uw leverancier voor het gas en de elektriciteit die u verbruikt. Uw gasrekening bestaat uit leveringskosten, transportkosten en meterhuur, heffingen en belastingen. Alleen de leveringskosten zijn niet vastgesteld door de overheid. De leveringskosten zijn dan ook de kosten die sterk kunnen verschillen per leverancier en waarop u dus kunt besparen. Ook uw elektriciteitsrekening bestaat uit leveringskosten, transportkosten en meterhuur, heffingen en belastingen. Ook hier geldt dat alleen de leveringskosten niet door de overheid zijn vastgesteld waardoor u kunt besparen op de leveringskosten die flink kunnen verschillen per leverancier.
13. Wat is het verschil tussen een enkele en een dubbele meter?
Bij een enkele meter betaalt u elektriciteit tegen een normaal tarief. Wanneer u een dubbele meter hebt, wordt uw elektriciteitsgebruik gemeten met een piek- en een daltarief. Het daltarief ('s avonds en 's nachts) is lager waardoor u 's avonds minder voor uw elektriciteit betaalt dan overdag wanneer het piektarief geldt.
14. Wat kan ik doen als ik schade heb geleden door mijn energieleverancier?
Als u vindt dat u schade hebt geleden welke is veroorzaakt door uw energieleverancier, raden wij u aan contact op te nemen met de klantenservice van de desbetreffende leverancier. Mocht dit geen resultaat opleveren, dan kunt u een civielrechtelijke procedure starten of melding maken aan de Geschillencommissie Energie en Water (www.sgc.nl).
15. Wanneer ik overstap van mijn oude naar een nieuwe leverancier, wordt mijn energielevering dan tussentijds afgesloten?
Nee. Wanneer u overstapt, gaat de energielevering gewoon door. Er hoeft ook niets te gebeuren met uw aansluitingen, leidingen of energiemeter. De wisseling van energieleverancier is alleen een administratieve kwestie.
16. Moet ik de meterstand opnemen als ik naar een nieuwe leverancier overstap?
Uw oude energieleverancier zal uw meterstand met u opnemen in verband met de eindafrekening. Daarnaast zal de nieuwe energieleverancier u ook vragen de meterstanden door te geven, deze worden dan gehanteerd als beginstand. Voor alle zekerheid, raden wij u aan om zelf ook de meterstand op te nemen en goed te bewaren.
17. Ik ga verhuizen. Moet ik mijn energieleverancier inlichten?
Wanneer u gaat verhuizen, dient u uw energieleverancier van te voren in te lichten over de precieze verhuisdatum. In veel gevallen, kunt u uw leverancier gewoon mee verhuizen naar uw nieuwe adres. U dient wel met de nieuwe bewoner en de oude bewoner van uw nieuwe woning de meterstand op te nemen. De meterstand dient na de verhuizing te worden doorgegeven aan uw energieleverancier.
18. Wanneer ik ben overgestapt, krijg ik dan altijd een voorschotnota van mijn nieuwe leverancier?
Wanneer de overstap is bevestigd, krijgt de nieuwe leverancier informatie over uw verbruik van de netbeheerder. Hiermee berekent de nieuwe energieleverancier uw voorschotbedrag.
19. Ik heb geen voorschotnota ontvangen van mijn leverancier. Wat nu?
U kunt uw leverancier erop attenderen dat zij aan u voorschotnota's dient te verstrekken. Uw energiebedrijf dient u volgens de leveringsvoorwaarden in de gelegenheid te stellen uw jaarafrekening vooraf te betalen. Als u te veel ineens moet betalen, kunt u vragen naar een betalingsregeling.
20. Wanneer ik overstap, neemt mijn nieuwe leverancier dan in het vervolg mijn meterstand op?
Na de overstap geeft u zelf de meterstanden door aan de nieuwe energieleverancier. Eens in de drie jaar komt de netwerkbeheerder langs om de meterstanden op te nemen om te controleren of deze nog kloppen.
21. De meterstanden op mijn afrekening zijn incorrect, wat moet ik doen?
Wanneer u de meterstanden niet zelf schriftelijk, telefonisch of per internet hebt doorgegeven, zal uw verbruik worden geschat. Het kan zijn dat uw meterstanden op uw afrekening afwijken omdat:
- uw gezinssamenstelling is gewijzigd;
- uw verbruiksperiode op de jaarrekening langer is dan de voorgaande jaren het geval was;
- u nieuwe apparaten in huis hebt die meer of minder energie verbruiken.
22. Wat als mijn huidige energieleverancier failliet gaat, krijg ik dan nog wel energie?
Ja. Wanneer een energieleverancier failliet gaat, zult u automatisch tijdelijk voorzien worden van energie door een noodenergieleverancier. Vervolgens kunt u zelf kiezen of u een nieuwe leverancier wilt of dat u een contract wilt afsluit met de desbetreffende noodleverancier.
23. Ik heb een geschil met mijn energieleverancier. Is er een instantie waar ik naartoe kan voor hulp?
Energieleveranciers zijn verplicht om een goede regeling te treffen om klachten af te handelen. Klachten van particuliere en zakelijke afnemers kunnen worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Energie en Water in Den Haag (www.degeschillencommissie.nl) welke bindende uitspraken doet. Wanneer u een klacht hebt, dient u een klein bedrag te betalen om tot de procedure te worden toegelaten. U krijgt dit bedrag terug wanneer u in het gelijk wordt gesteld. Een groot aantal energieleveranciers heeft zich aangesloten bij een bestaande geschillencommissie waar de klachten worden afgehandeld. Wanneer u een algemene klacht hebt, kunt u een e-mail sturen naar onze klantenservice met als onderwerp ‘klacht’ via klantenservice@allesoverbesparen.nl. Of u kunt telefonisch contact met ons opnemen tijdens kantooruren (9.00 - 17:00 uur) op nummer (030) 7009 725.
24. Mijn maandbedrag is na de overstap hoger, hoe kan dat?
Het maandbedrag wordt door de energieleverancier vastgesteld op basis van de verbruiksgegevens die de netbeheerder aanlevert. Deze verbruiksgegevens zijn een gemiddelde van het verbruik op het adres over de afgelopen 5 jaar. Als er dus de afgelopen 5 jaar omstandigheden zijn gewijzigd, waardoor er minder energie verbruikt wordt, kan het zijn dat u te hoog ingeschat wordt. Dit geldt omgekeerd uiteraard ook. Indien u van mening bent dat u niet op het juiste verbruik bent ingeschat, kunt u dit laten aanpassen bij uw energieleverancier. Het is heel belangrijk om te begrijpen, dat een voorschotbedrag maar in beperkte mate iets zegt over de totale kosten voor energie. Het beste kunt u altijd vergelijken op basis van de tarieven, om zo te kijken of u voordeliger uit bent bij een energieleverancier.
25. Ik moet een groot bedrag bijbetalen bij de eindafrekening met mijn oude energieleverancier, hoe kan dat?
Bij de eindafrekening kijkt uw oude energieleverancier naar het verbruik en de door u betaalde voorschotten sinds de vorige afrekening. Als u te weinig betaald heeft, zult u bij moeten betalen en als u teveel betaald heeft, krijgt u geld terug. De bedragen die u moet betalen of terugkrijgt kunnen soms flink zijn. Terugkrijgen is geen probleem, maar betalen des te meer. Deze werkwijze wordt door alle energieleveranciers gehanteerd. Hieronder een voorbeeld, waarom u bij een afrekening soms moet bijbetalen.
Voorbeeld
Stel dat u de vorige afrekening afgelopen jaar oktober ontvangen hebt. Het is mei en u stapt over naar een andere energieleverancier. In de maanden tussen oktober en mei heeft u meer energie verbruik dan u zou verbruiken in de periode mei tot het moment dat u de volgende afrekening krijgt. Wel heeft u gedurende de hele periode hetzelfde maandbedrag betaalt. U verbruikt dus in de maanden oktober tot en met mei meer energie dan waar u voor betaald. Dit wordt normaal gesproken gecompenseerd in de maanden mei tot en met oktober, waar u minder verbruikt, maar wel eenzelfde maandbedrag betaalt. Dit lagere verbruik heeft te maken met de lente- en zomermaanden. Omdat u na een periode van hoger verbruik overstapt, zult u dus bij moeten betalen. Een andere oorzaak voor het bijbetalen kan ook zijn dat u meer verbruikt hebt, dan waar u op voorhand op ingeschat bent.